Wednesday, December 31, 2008

apa sebenarnya??

Hari in hari Rabu, tanggal 31 DISEMBER 2008....hari terakhr bagi tahun 2008...dalam masa beberapa jam saja lagi...kita akan melangkah dengan yakinnya ke tahun 2009 dgn meninggalkan seribu kenangan tahun 2008....namun kenangan itu jgn biar ia terkubur begitu sahaja.....bawa semangat kegembiraan bagi meneruskan hidup di tahun baru untk menjayakn azam baru.....dan jadikan kegagalan kesuraman silam sebagai batu loncatan untuk kita terus gah mengejar apa yang dicita.....bila tahun baru,semua org pun bercakap pasal azam baru...padahal azam yg sebelum ni yg x tercapai2 bila nk dilunaskan?satu persoalan lagi...every year pasang azam baru...ada ke org btol2 cuba merealisasikan azam tersebut...mungkin ada...tp segelintir sahaja....habis sahaja bulan januari azam ke mana...usaha ke mana....last2 bulan disember nti bru nk ingt alamak azam x langsai lg.....pas2 sibuk nk pasang azam br plak....renung2kan....

....biarlah kita menilai diri kita sendiri sejauh mana kita dah bergerak...sejauh mana kita nk realisasikan azam itu...u urself will know how far have u gone through....teringat ada insan yg gtaw kt saya...tp dia x r gtaw sejibik mcm ni r...modified version...if kita nak berubah atau nak mencapai sesuatu kita yg kena tolong diri kita sendiri...maknanya kita yg kena merangkak,berjalan mahupun berlari untuk capai apa yg kita nak...org di sekeliling kita hanya boleh beri nasihat dan dorongan....ya memg btol......
but nk tambah cket watak2 disekeliling kita amat penting...wpun watak2 tu selalu mengatakan watak mereka sgt kecil tp bg saya watak sampingan ni lah byk membantu menggerakkan watak utama dalam satu2 pementasan kehidupan....apa yg sy nk emphasize kt sini xkira la watak apa kita pegang...sumenya pun sama penting...kita saling melengkapi antara satu sama lain...mungkin watak itu disini kekurangannya,watak 2 plak di situ kelemahannya....
tidak semua kita dijadikan sempurna....

kalau nk mengulas lebih lanjut ttg lagi...sy bukan lah org yg arif ttg hal ini...biarlah setakat ini saja bingkasan ttg azam baru ni....

bercakap ttg hari terakhir di tahun 2008 ni...awal2 pg td bgn...rasa cam sumthing else...."huh dah siang?"persoalan pokok yang tumbuh dari akar pemikiran yg sememangnya br sedar dr buaian mimpi...pagi td rasa2 seolah tidak bermaya...blank...blurr.....
lepas solat je...terus menghadap lappy(nama laen untuk laptop...pinjam sekejap ek pkataan ni ^_^....) sememangnya lappy ni semakin lama semakin byk masanya digunakan...always available kat atas meja...mcm biasa....check my fb...tgk2 anything new...then tergerak hati sanubari ni nak menjengah sebentar di laman informasi online..."keputusan PMR meningkat"
"BI semakin mantap""PPSMI.........."tu la antara tajuk2 utama yang terpampang di skrin laptop... tp rasa2nya semlm nye newspaper ada terbaca "kesatuan guru bantah PPSMI"..hurmmm...itulah antara isu2 semasa yg masih hangat diperkatakan sekrg neyh...xnak komen apa2....biarlah pihak berwajib menyelesaikan hal2 tersebut...as long as it can bring advantages to everyone...fine...juz let it go...

dekat2 nk berakhir tahun 2008 ni plak kita dihangatkan ngn kejadian tanah runtuh....melibatkan kemusnahan harta benda n meragut sebilangan nyawa....tanah runtuh....isu alam sekitar yg sememgnya sukar untuk kita atasi...melainkan semua org sedar akan kepentingannya.....ini x...hanya segelintir insan yg masih sedar akan hal ini cuba memperjuangkan apa yang patut...jagalah alam sekitar...hapuskan pencemaran....tp risau gak...dalam segelintir yg bersemangat waja ni...berapa ramai yg btol2 mengamalkan apa yang mereka perjuangkan???oleh itu ayuh kita sama2 sokong kempen green living....saja jer nak promote neyh www.kktbgreenliving.blogspot.com
jom lawat blog ni...

dah2....terlebey2 plak...maka setelah itu sy pun g r mandi......then turun DU breakfast...nk cakap plak kat sini...."breakfast is the most important meal of the day" studies have even linked healthy breakfasts with less chronic disease, increased longevity and better health. Starting your day with a good breakfast boosts your energy, increases your attention span, and heightens your sense of well-being. You’ll be in better control of your emotions. A good breakfast is one that provides at least one third of the day’s calories....

diteruskan cerita...after breakfast....maka sy pun bersiap2 nk g kelas....as usual...sy akan gerak dr kolej setengah jam sebelum kelas bermula...melainkan kes2 tertentu yg tidak dapat dielakkan dimana mata ini kurang cukup dibelai...maka terlena hingga saat2 akhir....masa otw nk g fakulti plak...hati ni terdetik plak nak mengesahkan waktu sebenar keberangkatan sy pd pagi itu....dengan tidak sy jangka...saya terdiam(sebelum 2 sy ada bcakap2 ke?)...terkesima sebentar..ah,x kisah la...yg penting sy terkejut...jam menunjukkan kul 2.00....ish3x...jam tangan ni buat hal ke...mata ni yg x btol....tgk punya tgk ropa2nya jam yg terikat di tangan ini dipasang terbalik....jarum jam yang sepatutnya menunjukkan kul 8.30 dah jadi kul 2.00.....apa2 jelah....sampai2 je kat lab...beberapa org kat situ dah duk kat meja kat tgh2 lab 2...biasanya duk kat situ tym lecture dh sampai....rasanya awal lg....timbul plak persoalan di hati..."betul ke jam tangan aku ni?"....biarlah...dgn wajah yg x berperasaan sy menuju ke meja sy...letakkan beg ka situ dan menuju ke meja perbincangan td...diorg tgh siapkan PSS(problem solving session) punya soalan...maka sy pun join r skali....sy pun x siap g sbenanya....ehhehehhee

hari ni kelas sampai kul 1.00pm.....balik kolej terus menuju ke DU.....makan....makan....makan...apsal rasa cm lambat sgt nk abes ni...apa2pun paksa jugak makan...xbaek membazir....mak selalu pesan...makan kena habis....jgn tinggalkan walau sebutir nasi pun....mcm iklan kat tv tu...sebutir nasi ibarat setitik peluh petani.....hargailah....so,sape2 yg selalu xmakan abes 2...ingat2lah...kita harus bersyukur....ada org nak makan sebutir nasi pun susah....jgn membazir...takut2 nanti rezeki kita ditarik balik....sapa yg susaH???

abes 2...g surau melaksanakan rukun islam....then....g bilik.....terus mhadap lappy balik sambil berehat2 melegakan keletihan minda.....
_____________________________________________________________________________________
sebenarnya apa point yg saya nk sampaikn ni????sy pun xtaw...(tatau)...;p
masih blur2...apa sbenanya di kotak mindaku sekrg ni....all mixed up.....

tp xkesah r....apa yg penting???bukan kerjasama....tp hari esok.....biar apa yg berlaku hari ini....jgn biar ia merosakkan hari esok...cabaran wat diri sendiri...jadikan hari esok lebih baik daripada hari ini....dan seterusnya!!!!


10 comments:

asrulnizam said...

tiada apa yg sebenarnya melainkan kamu sendiri menentukannya..

mmg mejelang je tahun baru, semua org akan sibuk memikirkan azam baru..manakan tidak,dikatakan mereka tanpa aza seolah2 hidup tanpa tujuan..so try la pkir azam..walhal x tau pun btol ke x apa yg kita azam kan sbnrnya..

namun kira ok la drp langsung x de kan..tertunai atau tidak azam itu..hanya diri sendiri mampu menilainya, sejauh manakah kemampuan dan ketelusan hati kita mengotakan janji yg dihamburkan..

ttp wlau apapun,dimana atau bagaimana ia terlaksana..terpulang pd kita megadilinya..apa yg penting cuba berusha semampu kudrat yg ada..jgn hanya pandai berkata2 ttp hasilnya tiada..

p/s:kdg2 kita merasakan ada org lain cb melengkapkan diri kita...tp tanpa disedari, diri sndri sbnrnya turut melengkapi hidup org lain..dan ini bermakna kita semua sememangnya saling melengkapi..tiada yg berkecuali selagi mana perhubungan saling dihargai..

happy new year 2009!!

CiKaLi said...

hmm.. tu ak stuju sgt ngan ko part yg kte tk bley arap kt org sgt.. mmg kene berdiri sndri.. kt snie br ak rse dn ak tau hasil dan akibat nyer.. walau apepun kebanyakkan, mostly bende yg indah bnyk memerlukan pengorbanan.. walaupn kte tk sedar ade pengorbanan yg berlaku..
begitu juga ngan azam jika disia-siakan mmg hnya mimpi indh semata.. by da wy, ak nk ucp thanks kt ko 4 everything... n hepi new year..

Anonymous said...

hmmm...
x nak komen pasal topik ni...
juz wannna say dat i love ur words.. n i luv ur idea...
sgt best..every sentence mcm teratur sgt2.... agak kagum act... dalam diam2, luaran yang sememang nye pendiam tp sebenarnye ad bakat menulis...

p/s: sebenarnya salu da visit n bca blog tok.. tp tok la 1st baruk nak komen.. baruk nak tergerak ati. hehe...

asrulnizam said...

cam tau je anonymous ni..hehe

AYeEn said...

the word 'tok'...
anonymous...u're sarawakian ???

Anonymous said...

hahaha....

CiKaLi said...

sikkk... I also sarawakian.. hehehe

AYeEn said...

cikali...
ko jgn masuk campur...
hahhaa

blackRose said...

wow.. dengan banggenye cikali mempromote dirinya sbg sarawakian...
tp jgn nak menipu.. kamu org penang...
hahahaha

AYeEn said...

tau xpe....hahha....