Saturday, March 21, 2009

MAMa..Papa...AdiK Nak Balik...

Mama....oh mama...
ku ingin pulang...
ku rindu padamu...
Papa....kau pun begitu jua...

Mama....
adik nak balik...
balik ke rumah...
nak jumpa mama...
adik rindu sangat pada mama...

Mama...
adik nak duduk sebelah mama...
dengar mama bercerita...
tentang kisah-kisah lama mama...
adik suka bila mama mula bercerita...

Mama...
adik nak tengok wajah mama...
adik nak tatap wajah mama...
dah lama adik tak jumpa mama...
adik kat sini sentiasa teringatkan mama...
Mama...
adik selalu menangis kat sini...
sebab adik rindu sangat kat mama...
tapi adik tak pernah beritahu mama...
adik tak nak mama risau...
mama dan papa ada banyak kerja perlu dibuat disana...
adik tak nak kacau...

Mama...
adik risau...
peperiksaan adik dah dekat...
adik risau kalau adik tak boleh buat...
bila mama tanya adik dekat sini macam mana...
adik selalu jawab adik ok je...
macam mana pelajaran?
adik jawab semuanya baik...
tapi sebenarnya tak lah baik sangat mama...
adik bukan nak tipu mama...
tapi adik tak nak mama risau...

Mama...
adik janji...
akan buat yang terbaik...
adik tak kan hampakan mama...
walaupun mama selalu cakap...
"don't take it so hard"
jangan study teruk-teruk sangat...
kalau tak mampu...
buat setakat yang mampu je...
jangan paksa diri...

adik tahu...
mama cakap macam tu
sebab mama tak nak meletakkan harapan yang tinggi pada adik...
sebab mama tak nak adik berada dalam tekanan...
terima kasih mama...

Papa...
Adik tahu papa mahukan yang terbaik untuk anak-anak papa...
walaupun papa jarang tunjukkannya...
Papa adik rindu...
bila papa marah...
sebab adik tahu...
papa marah ada sebab...
Papa tak nak anak-anak papa buat salah...
Papa sayangkan anak-anak papa...

Papa...
adik rindukan papa...
Mama...
adik rindukan mama...
Adik nak balik...
Adik nak balik...
Semoga papa dan mama
sihat disana...
Tak lama lagi adik cuti...
bolehlah jumpa mama dan papa...

Tapi...adik risau...
Kalau peperiksaan adik tak lulus...
adik kena ikut 'semester khas'
maknanya tak ada cuti...
mama...
papa...
adik nak balik....

6 comments:

tezuka_zone said...

comelnye puisi ni..

comel..

dan menaakul pengertian yg cukup tulus dr seorang anak kepada kedua ibu bapanya...

slamat berusaha ye... kne usaha dgn hebat.. spy x kne sem khas.. n x bley blk jmpe mama n papa...

=)

-m3- said...

comel?
hoho...
can i say it hurts?
T_T

asrulnizam said...

nampaknyer..
rindu mu terhadap ibu bapamu da sampai tahap critical ni..
neway..hope u fine n be patient k..

AYeEn said...

yup...it hurts when u miss someone...
especially ur parent...

dah lama da critical sbenarnya...
huhu...tp skrg dah tahap kena masuk ICU ward kot...

tezuka_zone said...

oleh itu.pulanglah~~~~
kejap pun xpe
=)

AYeEn said...

memang nk pulang...
tp masa tidak mengizinkan....=(