Thursday, April 16, 2009

Monolog diri....


AKU BENCI MEREKA!!!!!
huh???kenapakah saudara?
AKU BENCI!!!
benci??benci apa??mereka???mereka tu siapa???
MEREKA!!!
siapa??
MEREKA!!!!
bertenang sahabatku??apa yang berlaku sebenarnya??
AKU BENCI MEREKA!!!
sahabatku, tak elok membenci orang....
AKU TAK BENCI MEREKA...
habis tu...tadi 2 apa??
AKU BENCI SIKAP MEREKA!!PERBUATAN MEREKA!!!
hurmmm...apa yang mereka dah buat...
MALASLAH NAK CAKAP...NANTI LAGI MARAH AKU DIBUATNYA!!!
kalau sahabat tak keberatan...kongsilah...mungkin diri ini boleh membantu...x pun...luahkanlah,lepas 2 mungkin sahabat akan rasa lebih tenang...
.....terdiam seketika..membisu seribu bahasa.....
sahabat.....
MANUSIA...MEMANG MACAM TU....SUKA BUAT BEGITU....SAKIT HATI BETUL...
hurmmmm.....
KENAPA MEREKA BEGITU....KENAPA MANUSIA BEGITU????KENAPA PERLU MEREKA BEGITU????MEREKA X FIKIR KE HATI ORANG LAIN!!!
sahabat..bertenang.....
KENAPA MEREKA PERLU BERKATA BEGITU??PERLUKAH MEREKA BERSUARA SEBEGITU???APA MEREKA FIKIR ORANG XDA TELINGA??XDA MATA???
jadi...ini soal mulut orang la ni....
HURMMMM...LEBIH KURANG!!
siapa mereka???kawan sahabat ke???
BUKAN!!! ORANG XDE KAWAN MACAM MEREKA!! MEREKA BUKAN KENAL PUN ORANG TAPI NAK CAKAP LEBIH2 PASAL ORANG....ORANG PUN X PERNAH KENAL PUN MEREKA!!!
oooooo...begitu....sahabat...biarlah mereka,biar mereka dengan dunia mereka,apa pun yang mereka cakap,biarkan...jangan dengar....lagi dilayan makin jadi mereka tu....
TAPI....MACAM MANA HATI NI LEH TAHAN!!! ORANG PUN ADA PERASAAN.....
ya...memang betul,tapi jangan lah sampai membenci mereka ya sahabat...biar orang tu jahat sekalipun,biar apa pun yang mereka lakukan atau katakan tentang sahabat..sabarlah..kerna mereka tidak mengetahui apa yang mereka lakukan...ingat sahabat, jangan membenci sesiapa!!!
INGAT!!!ini pesan saya....
hurmmmm.........
bukan hurmm....tapi cakap janji!!!
baiklah, JaNJI...
biar mereka dengan sikap mereka,lagipun sahabat xkenal mereka...nak tegur pun xboleh kan...
kalau sahabat kenal mereka lainlah...bawa berbincang,tegur sikap mereka tu...jangan biar mereka terus dalam keadaan begitu.....


14 comments:

~teratai bunga indah~ said...

??

asrulnizam said...

hurmmmmmmmm..

miss hannan said...

manusia takkan lepas drpd segala macam bentuk perbuatan baik mahupun jahat. semua adlh berkemungkinan..
pilihan mengikut kata hati masing2....

"Akal adalah raja yg memerintah, Hati adalah menteri yg menasihati"

Anonymous said...

Dalam guguran dedaunan, luruhnya dek deruan angin laut china selatan..mata sepet terbuka luas, rasa nyaman menyambar gelisah hati. Segar udara di subuh hari, mengingatkan sepondok usang petani dipacak mahligai kerinduan dari bisikan bonda rapi diapit senyuman tabah.. di situ tempat dibalik gelora jiwa diimpikan anak dagang ini. Kewalian seorang insan, dikira bukan pada biji tasbih yg terpisah dr susunan mutiara tasbih yg lain. Tetapi biji tasbih itu menemani jari2 insan pemuji sepi tetap mutiara tasbih itu menemaninya. Keinginan bukanlah sehebat keperluan..niat yg baik ibarat doa si bintang menyala2 takala semakin malap dek usia..Renunglah semula mahligai kerinduan dalam ketawadukan si pemuji sepi yg menyusun mutiara tasbihnya takala niatnya hanyalah menghilangkan gelora hati yg gelisah bahasa dan menyulam semula patah air mata nya berkecai dua tetap bercantum semula.
-awangsarawak-

60g nett said...

relax bro!!!!...

nie musim exam...akn berlaku byak bnde....

jgn membenci tuk stu perkara...nant next sem jmpe muke MEREKA lg....what a waste...klu kite je yg terbuat dosa dgn membenci MEREKA...

pe kate...tutup telinga...bwat2 xdgar...mcm tgah pkai earphone....

enjoy ur own world....xyah pkir org laen...

AYeEn said...

~teratai bunga indah~ : ??

asrulnizam : hurmmmmmmmm..

miss hannan : mengikut kata hati masing2...yup..ada btolnya...

awangsarawak : kompleks sekali ayat anda....

60g nett : yup...wat dose je benci org kn...

kalu org mengata pasal kita,biarla diorg tanggung dosa ye x??<---hurmmm...xkan nk biar...

Anonymous said...

salam..
alu juak x kenal...bukan main lagik ku mengarang karangan ya ari ya...hu3
noji

AYeEn said...

anonymous: sapa madah xkenal....ada ku madah???hahaha...aku juz padah ayat ko kompleks...nk kena bc 2 3 kali br paham maksudnya...hehehe

60g nett said...

klau ikutkn mmg sakit ati...

tp kalu kite bwak cerdik je (xnk bodo)

n xlayan....mest MEREKA skit ati..hahaha

ala....lantak la nk kte pe pon....

yg pnting aku bahagia dgn idup aku!

MARDI MY said...

uhuhuhuuuu

de maslah k bro???

wel u did a nice job on expressin urself...

hop u can solve it wisely

know u can!!!!

al da bes(>_<)

Anonymous said...

salam,
alu juak org sia nganok kau...
iboh geng dgn cdak ya...
xpa la...ko balit kelak...
kelak kita nganok cdak balit...hu3
nombo hp ko masih aktif ka?
or ko buzy glak kat cya time kinik?
noji

ahmad albino said...

manje gila mamat ni.. puisi je memanjang..
lelaki lembutz?

Anonymous said...

salam buat ahmad albino...
allah ciptakan makhluk dgn keindahan...
kematangan akal juga suatu kurniaan tuhan..
xsalah tulis memanjang bagi yg rajin..kecuali lah malas...
xsalah bermuhasabah diri...kerana ini PUISI monolog dalaman kecuali yg xtau..
mana ada orang tulis PUISI pendek...kecuali org xtau apa itu PUISI..sebab mereka xpaham kot xdiajar..
jadi siapa ygg ko kata lelaki lembut?
orang yang PUITIS or org BERMUHASABAH diri?
-noji-

cyrus said...

khairun nasirin
khairun nasirin
khairun nasirin
khairun nasirin
khairun nasirin

rajin kn sy type nma ko? tet tet tet
tettttttttttttttttt...

sape tu?